2015. január 25., vasárnap

B13 vitamin

A B13 vitaminra azért van szükség, hogy jól alakuljanak azok a dolgok, amelyekre nincsen befolyásunk - azaz, szerencsések legyünk. Hiánya az olyan dolgokban mutatkozik meg, mint például hogy pont az orrod előtt megy el a busz. Vegánoknál a B13 szint közismerten magasabb, mivel mi alapvetően sokkal több fekete macskát veszünk észre...

 Na de mi a helyzet a B12-vel?
   Azzal sajnos nem vagyunk ilyen szerencsések. Ez az egyetlen vitamin, ami bár nagyon fontos, mégsincs "csak úgy magától" benne a vegán étrendben. Bár vannak, akik azt állítják, hogy van a különböző csírákban, az élesztőben, az algában, a sörben, a kovászos uborkában és még ki tudja, mi mindenben, de a jobb szakkönyvek mégis azt ajánlják, hogy szedjük be nyelv alatt oldódó vitamin formájában.

  Mire kell? 
Reisinger Orsolya a Mérlegen a vegetarianizmus, útmutató kismamáknak és kisgyermekes családoknak című könyvében azt írja, a B12 vitamin nélkülözhetetlen a vörös vértestek képzéséhez, és az idegrendszer egészséges fejlődéséhez és működéséhez.
Hiányában olyan idegrendszeri károsodások keletkeznek, melyek nem visszafordíthatók, s mire megjelennek a tünetek, már nagy a baj.
A test 3-5 évre elegendő B12 tartalékokkal rendelkezik abban az esetben, ha fel vannak töltve a raktárak. Ez azt jelenti, hogy ha vegán életed első 3 évében nem szedsz B12-t, akkor jó eséllyel nem lesz semmi bajod. Ismerek nem egy vegánt, aki nem szed, noha már jóval több, mint 3 éve él növényi koszton, mégsincs semmi baja. Meglehet, hogy túl izguljuk a témát. De szerintem nem érdemes kockáztatni.


Mennyi kell?
Brenda Davis és Vesanto Melina amerikai dietetikusok BECOMING VEGAN  című könyve szerintem a legprofibb összefoglaló a vegán étrend témájában, s ők azt írják, napi 2,4 mikrogram B12 kell egy felnőtt embernek, kivéve terhesség és szoptatás alatt, amikor lényegesen több.
A vitamintablettákban ennek több százszorosa van, mivel a felszívódása nem túl hatékony. Biztosra mennek. Amit én kapok be naponta, az 1000 mikrogrammot tartalmaz. Biztosra mennek.

Ha nem szeretnél vitamintablettát szedni:
Fogyassz olyan termékeket, amik direkte dúsítva vannak B12-vel, mint például nagyon sok növényi tej vagy tofu. Nézd meg a cimkéket a boltban, ma már nem nehéz ilyesmit találni!

Hogyan hiányozhat a B12 az emberek számára amúgy tökéletes növényi étrendből?
A B12-t talajban élő baktériumok termelik. A természetben élve úgy vinnénk be a szervezetünkbe, hogy az egészséges, természetes talajban megtermett növényeket fogyasztjuk, amiket nem mosunk meg, s a rajtuk maradó "kosz" tartalmazná azt a picurka adag B12-t, ami kell nekünk. Ajánlják egyes szakértők éppen ezért  a mosatlan, vagy csak kevéssé megtisztított biozöldséget is.
Az állatok szervezete sem tudja szintetizálni ezt a vitamint, így ők is ugyanígy viszik be, ha a természetben van szerencséjük élni. A mai ipari állattartásban az állatokat vagy a belőlük készült termékeket B12 injekcióval kezelik, mivel a vegyszeres talajból származó gabonákat fogyasztva ők sem jutnak hozzá. Vegyes táplálkozású barátaink tehát ugyanúgy mesterségesen elállított B12-t fogyasztanak.

S ha már a mesterségesnél tartunk: a manapság oly népszerű energia italok többsége szintén megfelelő mennyiségű B12-t és egyéb vitaminokat tartalmaz. Nem mondom, hogy egészséges, még azt sem, hogy finom, de aki szereti, ennek az előnynek mindenképpen örülhet:)


10 vegán anyuka

Megan Ferreira "A kisfiam most 18 hónapos, máig szopizik, de visszautasítja a lefejt tejet. Abban a szerencsében van részem, hogy a te...