Egyből vegán lettem!

Sok vegánnal beszélgettem, akik nem vacakoltak fokozatossággal, hanem egyből fejest ugrottak a mély vízbe. Vegánok lettek ripsz-ropsz. Kíváncsi voltam, miket tapasztaltak a váltás során. Remélem, azoknak is segít a cikk, akik kacérkodnak a vegánná válás gondolatával, és azoknak is, akik szabadidejükben a vegán életmód terjesztésével foglalatoskodnak. 




Mi hozta a változást az életedbe?

"Egy étkezéssel foglalkozó facebook csoportban valaki egy kommentben belinkelte az Earthlings c. dokumentumfilmet, én pedig véletlenül, kíváncsiságból megnéztem. Szörnyen elborzasztott, amit láttam. Elhatároztam, hogy többet semmilyen mértékben nem járulok hozzá ehhez a pusztításhoz." (Zsófi, 22)

"Megnéztem a Cowspiracy című filmet. Még aznap éjjel rákerestem, hogy lehet-e csak növényi étrenden élni, úgy találtam, lehet. Fél óra keresés után jött szembe az Earthlings, ami után hajnal fél 2-kor eldöntöttem, hogy nem akarok ennek a része lenni többé" (Péter, 36)

"Az egyetemen beléptem egy diákszervezetbe, aminek van egy állatvédelmi projektje. Ők ismertették meg velem a veganizmust, és a közös munkánk folyamán egyértelművé vált számomra, hogy a lelkiismeretem akkor lesz tisztább, hogyha vegán leszek. Egy-két hónapnyi kutatás, csetlés-botlás, ismerkedés és próbálkozás után egész jól belejöttem a vegánkodásba." (Kati, 20)

"Elkezdtem egy fogyókúrát (90 napos diéta),  és közben sokat olvastam az állati termékek nélküli táplálkozás egészségügyi hatásáról. Ahogy egyre többet olvastam, eldöntöttem, hogy ez pont nekem való, én is így szeretnék élni.  A diéta végével teljesen vegán étkezésre váltottam és az etikai oldalát is nagyon közel éreztem magamhoz, mert mindig is szerettem az állatokat." (Móni, 42)

"A tejintoleranciám miatt kerestem tejmentes recepteket. Így futottam bele több vegán videóba is a youtube-on. Ezután még rögtön aznap megnéztem pár videót az állattenyésztésről, tejiparról, tojásiparról. Ezek láttán teljesen ledöbbenve elhatároztam, hogy én holnaptól nem vagyok hajlandó semmi ilyesmit enni (Barbara, 19)



Tapasztaltál nehézséget az első hetekben?


1.      "Nem igazán. Talán az, hogy ki kell tapasztalni mit mivel szerencsés párosítani. Fel kell ütni egy szakácskönyvet vagy az interneten böngészni." (Barbara, 19) 


"Igen, az első egy hónap teljesen arról szólt, hogy felderítsem, tulajdonképpen mit is lehet így enni, hiszen a magyar konyha teljesen azokra az anyagokra épül, amiket a vegánok nem esznek. De azután az egy hónap után már teljesen belejöttem." (Kati, 20)

"Az első két hétben voltam kicsit tanácstalan. Aztán mikor megvolt az a három fajta dolog, amit eszünk reggelire, az a pár hely ahol tudok enni a környéken, a pár új fűszer és tucatnyi új recept, minden egyszerűvé vált hirtelen. Nagyobb nehézségekre számítottam." (Péter, 36)

"Igazából az egész táplálkozási mód egy megkönnyebbülésnek tűnt. Színes volt és izgalmas, nem romlott könnyen az étel, valamint olcsóbban jöttünk ki a heti bevásárlást tekintve." (Zsófi, 22)


Család, baráti kör hogy fogadta?

"A családom kicsit aggódott először, de leültünk és elmagyaráztam. Ma már a családom nagy része elfogadja a döntésem. A barátaim és a barátom néha poénkodnak vele, de soha nem ért érte bántás vagy egyéb negatív dolog." (Barbara, 19)

" A párommal egy napon lettünk vegánok, tehát ő teljesen megértette a döntésem.
A családom már kevésbé. Nem fogadják el, szerintük butaság az egész, és veszélyeztetjük az egészségünket, hiába mutattam nekik több tudományos anyagot, és néztem meg velük még az Earthlings-t is." (Zsófi, 22)

"Az öcsém két hónappal utánam döntött úgy, hogy vegetáriánus lesz, és szeretne majd vegán lenni ő is." (Kati, 20)

"A feleségem csatlakozott már másnap, az egyik öcsém vegán lett rá egy hónapra. Barátaim is váltottak vegyesből vegánra. Persze, páran blokkoltak FB-on. Az elején azt hittem, ha véres videókat mutatok az ismerőseimnek, akkor ők is varázsütésre váltanak majd, de nem. Sokan nem értik, rájuk nem érdemes túl sok időt szánni." (Péter, 36)

1.      "Furcsán néztek rám…a szokásos kérdések azóta is elhangzanak (halat sem? hogyan pótolod a fehérjét? stb). Szerencsére a közvetlen környezetem, ha nem is mindenki ért vele egyet, de tiszteletben tartja a döntésemet. Kicsit próbálom „nevelni” őket, mindig megkóstolják azt, amit én eszem, és minden alkalommal rácsodálkoznak, hogy milyen finom." (Móni, 42)


Mit tanácsolsz annak, aki vegán szeretne lenni?

"Vásárolj be pl. zabpehelyből, banánból, mazsolából a reggelihez, nézz ki egy pár helyet a környéken, ahol ehetsz délben/este (kínai, indiai, mexikói, hummusz bárok, direkt vegán helyek, vagy csak cseréltesd ki pl. a húst gombára az étteremben, vagy arra amit szeretsz), vagy csinálj otthon pár mindent bele zöldséges ragut rizzsel, tésztával, játssz a fűszerekkel.
Olvass a miértekről és a hogyanokról, hogy meg tudd magyarázni a körülötted levőknek, miért döntöttél így."  (Péter, 36)

"Tedd meg!  Ne a kifogásokat keresd, hogy miért nem tudod megtenni. Igenis mindenki képes rá. Kizárólag elhatározás kérdése. Ha nehéznek érzed, keress meg más vegánokat, akik segítenek információkkal. " (Orsi, 26) 

"A legfontosabb, hogy mélyen belül meg légy róla győződve, hogy helyes amit teszel. Gyűjts információkat arról, hogy mivel jár a hús-, tej-, és tojásipar mind az állatok számára, mind a környezetre nézve. Ha ezek megvannak, onnantól már könnyen jön a többi lépés. "(Kati, 20)

 "Nem tudod nagyon elrontani :)  Már annyi internetes oldal és fórum létezik, rengeteg a gyakorlatias információ! Inkább a lelki oldalra fontos figyelni szerintem. Számomra a legnagyobb csalódás az volt, mikor megértettem, hogy még a hozzám közelállók sem lesznek rögtön vegánok, miután szembesítem őket az információkkal, és csak gyártják a kifogásokat. A folyamatos ellenállásba ütközéssel együtt élni, türelmesen és szeretettel tenni a dolgunkat az állatokért és a földért, erre kell felkészülni." (Zsófi, 22)


"Ne hallgass a sok okoskodóra, csináld úgy, ahogy neked tetszik! "(Móni, 42)

Üdv az oldalon!

Szinte biztos, hogy Téged is, ahogyan engem is: vegyes táplálkozásúnak neveltek. Azt tanultuk, hogy ez így normális. Nem túl jó érzés rájö...